خون و منشأ انسان

خون به عنوان “اکسیر حیات” شناخته می‌شود اما گروه‌های خونی انسان چگونه به وجود آمده‌اند؟ در حالی که از دست دادن حجم بسیاری از خون می‌تواند منجر به مرگ شود با تزریق خون می‌توان زندگی افراد را نجات داد. از طریق این مایع زرشکی رنگ است که اکسیژن به تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌شود. حتی اندام‌هایی که نقش فعالی در سیستم گردش خون دارند (مانند قلب که خون را پمپاژ می‌کند یا سیستم غدد درون‌ریز که هورمون‌ها یا نمک‌ها را به سیستم عروقی ترشح می‌کند) خودشان به خون وابسته هستند. تکامل‌گرایان این ایده را مطرح می‌کنند که خونی که در سیستم گردش خون انسان جریان دارد از نظر ماهیت، مشابه خونی است که در ماهی‌ها، خرس‌ها و پرندگان یافت می‌شود.

وقتی خدا همه موجودات زنده را می‌آفرید، با علم به اینکه هر یک از ما نیازهای متفاوتی خواهیم داشت، دست به خلقت زد. با این نیازها، ایجاب‌های متفاوتی نیز به وجود می‌آید. خون انسان برای دوره‌های طولانی خواب زمستانی مانند خون خرس‌های آمریکای شمالی نیازی به خصوصیات اختصاصی ندارد. علاوه بر این، نیاز ما به اکسیژن با ماهی‌ها و پرندگان بسیار متفاوت است و بنابراین ترکیب خون ما نیز متفاوت است. علیرغم اینکه خود دانشمندان با توجه به نحوه گرم شدن حیوانات، آنها را به دو دسته بزرگ خونگرم و خونسرد تقسیم می‌کنند، همچنان از ما می‌خواهند که باور کنیم خون همه موجودات زنده منشأ مشابهی دارد.

اجزای خون انسان

علم مطالعه خون را هماتولوژی می‌نامند. خون یکی از معدود مواد جاری و غیر ساکن موجود در بدن انسان است. بافت‌هایی مانند اعصاب، ماهیچه‌ها و اندام‌ها عملکرد خاصی دارند و در حرکت محدود هستند. با این حال، خون به هیچ‌یک از اعضای بدن محدود نمی‌شود. وظیفه خون این است که این بافت‌های “ثابت و ساکن” را تغذیه کرده و سپس مواد زائد بافت‌ها را در خود حمل کند. خون از یک بخش سلولی و مایعی به نام پلاسما تشکیل شده است. بخش سلولی تقریباً ۴۵ درصد از حجم کل خون را تشکیل می‌دهد و دارای دو نوع سلول خونی است: گلبول‌های قرمز و لکوسیت. پلاسما مایعی به رنگ نی است که عمدتاً متشکل از آب و املاح محلول است.

ما از طریق آزمایش خون، می‌توانیم گروه خونی فرد را با شناسایی آلل‌های ABO (تکه‌هایی از DNA که باعث ایجاد یک صفت خاص مانند «چشم آبی» می‌شوند) تعیین کنیم. به عنوان مثال، بیشتر ما گروه خون خود را در سیستم ABO می‌شناسیم (O-منفی، AB-منفی، B-مثبت {مثبت یا منفی اشاره به فاکتور رزوس دارد که نوع دیگری از آنتی ژن روی سطح گلبول‌های قرمز است}). افراد دارای گروه خونی O منفی به اصطلاح اهداکنندگان جهانی هستند و می‌توانند به افراد دارای گروه‌های خونی A، B، AB یا O خون اهدا کنند. با این حال، فردی با گروه خونی AB فقط می‌تواند به افراد دارای گروه خونی AB خون اهدا کند.

(جدول – شماره ۱)

 

آیا این واقعیت که انسان‌ها دارای چهار گروه خونی هستند ثابت می‌کند که همه ما نمی‌توانستیم از یک جفت والد اصلی به وجود آمده باشیم؟ پاسخ خیر است. آیا خون انسان مشابه خون حیوانات است؟ پاسخ این پرسش نیز خیر است. اما آیا چهار گروه خونی مختلف انسان با آفرینش کتاب‌مقدس مطابقت دارند؟ پاسخ بله است، در این گروه‌های خونی فنوتیپی (A، B، AB و O)، شش ژنوتیپ ممکن وجود دارد: AA، AO، BB, BO , AB, OO. [ژنوتیپ به ترکیب ژنتیکی اشاره دارد – ژن‌های واقعی؛ فنوتیپ به ویژگی‌های قابل مشاهده اشاره دارد.] هیچ تفاوت پزشکی بین AA و AO وجود ندارد. هر دو نوع A هستند و رفتار مشابهی دارند. به شکلی مشابه، هیچ تفاوتی بین BB یا BO وجود ندارد. هر دو “B” هستند.

نوع “A” و “B” غالب هستند، به این معنی که هر دو بر نوع “O” غالب هستند، اما با یکدیگر برابر هستند. بنابراین، اگر یک مادر و پدر از نوع AO و BO باشند، گروه خونی فرزندان آنها می‌تواند A، B، AB یا O باشد. به عنوان مثال، اگر آدم از نوع AO و حوا از نوع BO بودند، پس از تلاقی AO و BO، احتمالات برای گروه‌های خونی در فرزندان عبارتند از:

(جدول – شماره۲)

سایر ملاحظات

گلبول‌های قرمز خون همه مهره‌داران غیر پستانداران (مانند ماهی، دوزیستان، خزندگان و پرندگان) هسته‌دار، مسطح و بیضی هستند، در حالی که گلبول‌های قرمز انسان فاقد هسته هستند. شامپانزه‌ها دارای گروه خونی A و یا به احتمال کم O هستند، اما هرگز نوع B ندارند. گوریل‌ها دارای گروه خونی B و به احتمال کم O هستند، اما هرگز A ندارند. گروه خونی AB در هیچ‌یک از این نخستی‌سانان وجود ندارد، در حالی که برخی از انسان‌ها دارای گروه خونی AB هستند. علاوه بر این در نظر بگیرید که گربه‌ها ۱۱ گروه خونی، سگ‌ها ۸ گروه خونی و گاوها تقریبا ۸۰۰ گروه خونی مختلف دارند. با توجه به اینکه انسان هنوز حتی در یکی از این گروه‌های خونی کاملا تکامل نیافته است، درمی‌یابیم که تکامل ۸۰۰ گروه خونی مختلف اصلا کار ساده‌ای نیست.

همچنین خون بسیاری از حیوانات نیز ویژگی‌های اختصاصی خاصی دارد. خرس‌ها در خون خود عنصری دارند که با عنوان محرک القای خواب زمستانی (HIT) شناخته می‌شود. خون ماهی بسیار غلیظ‌تر از خون انسان است و توسط قلبی که تنها دو حفره دارد پمپاژ می‌شود. از سوی دیگر، پرندگان سیستم گردش خون مشابهی دارند، اما گلبول‌های قرمز خون آنها دارای هسته است.

نتیجه‌گیری

آیا همه ما می‌توانستیم فقط از یک جفت انسان اولیه نشأت گرفته باشیم؟ قطعا. رنگ‌هایی که امروزه در اطراف خود می‌بینیم محصول آن زوج اولیه (و فرزندان مستقیم هشت فردی است که از طوفان نوح جان سالم به در برده‌اند) می‌باشد. وقتی ژنتیک را در نظر بگیرید به این معنی که خون انسان به ارث رسیده و باید در حجم، اسمولالیته (اندازه‌گیری غلظت املاح در لیتر محلول) و pH خاصی حفظ شده و از متشکل از مقادیر خاصی از یون‌ها، پروتئین‌ها و مولکول‌های آلی باشد، خیلی سریع می‌فهمید که باید یک طراح در پس این «اکسیر حیات» باورنکردنی وجود داشته است. کتاب‌مقدس آن طراح را به عنوان خدا به ما معرفی می‌کند.

منبع : https://apologeticspress.org/wp-content/uploads/2021/08/hsc0306.pdf

انجمن دفاعیات مسیحی عصا

براي تكميل فرم نظرخواهى روى دكمه زير كليك كنيد. پيشاپيش از زمانى كه براى شركت در اين نظرخواهى صرف مى كنيد متشكريم.